Sunday 6 May 2012

KOLEKSI MENARIK

Facebook

1.n.a , (n.d). in facebook [fan page]. Retrieved March 16, 2012, from http://www.facebook.com/kisahnabi
  • Facebook ini sangat sesuai diikuti untuk menjadi teladan sepanjang zaman, serta berkongsi ilmu tentang sirah-sirah nabi yang sebenar dan pemilik facebook ini juga memuatkan jemputan ilmiah jika ada.add lah…

2. n.a, (n.d), in facebook [fan page]. kisah Nabi, Retrieved March 16, 2012, from http://www.facebook.com/.
  • tiada maklumat disediakan lagi.
3. n.a, (n.d), in facebook [fan page]. Sirah Rasul Allah, Retrieved March 16, 2012, from http://www.facebook.com/.
  • facebook ini hanya mencerikan tentang maksud sirah rasul allah yang diambil dari wikipedia dan kandungannya dalam bahasa inggeris.

Blog


1.Shafi-Q,(n.d),  shafiqolbu, Sirah NabiRetrieved May 15, 2012, from http://shafiqolbu.wordpress.com/about/

  • Blog ini mencakupi beberapa maklumat tentang islam sebagai medium dakwah kepada msyarakat seperti bulan islam, anak, sirah, solat sunat, wuduk,umrah dan haji dan dunia..

2. Umar Abdul Aziz,(2008),  Umar Islam.Com,
Kisah Raja Iblis Mengadap Baginda Junjungan Besar Nabi Muhammad S.W.T,   Retrieved  May 15, 2012, from  http://umarislam.blogspot.com.

  • Blog ini mengandungi maklumat tentang sirah nabi terutamanya kisah nabi adam, malaikat dan iblis.


3. Danissa, (2007), Kisah 25 Nabi, Nabi Adam A.S, Retrieved  May 15, 2012, from http://kisah25nabi.blogspot.com/2007/12/

  • Blog ini menceritakan tentang semua kisah-kisah 25 nabi. Blog ini sangat sesuai untuk adik-adik menbacanya untuk mengetahui sedikit sebanyak tentang sirah nabi.


4.Maria Yasmin Saffiya,(2012),  ماريا ياسمين صفية , Nabi Ibrahim: Penghulu Segala Nabi
  retrieved May 15, 2012, from  http://mysaffiyah.wordpress.com/.

  • Blog ini sangat menarik kerana ia bukan sahaja mengandungi maklumat tentang sirah nabi malah beberapa topik lain seperti hadis 40 imam nawani, renungkanlah, dan surah lazim. Blog ini sesuai untuk panduan amalan seharian samada kanak-kanak mahupun dewasa.


5.Mukmin,(2010). blogsurau,  Kisah Nabi Yusuf A.S Ditelan Ikan Nun, retreived
 May 15, 2012, from http://blogsurau.blogspot.com/-maklumat


  • Blog ini bukan sahaja menceritakan tentang sirah nabi malah turut memuatkan maklumat yang lain seperti ALQURAN, Doa Harian, Emel Anda, Kisah Teladan, Kisah-Kisah Nabi, Mutiara Hati, Pedoman, Rahsia Personaliti. Blog ini sesuai untuk dijadikan bahan bacaan sepanjang masa.


Website


1. Pereka Cerita, (2010).Pereka Cerita, Sirah Nabi ,retrieved  May 15, 2012, from http://www.perekacerita.com/.


  • Website ini mengandungi senarai cerita-cerita yang telah ditayangankan di tv3. Bagi peminat tv3 yang terlepas menonton cerita sirah nabi terutamanya boleh lah melayari web ini.adik-adik boleh mendownload drama-drama dari web ini. 


2. Kerajaan Malaysia dan JAKIM, (2012), portal rasmi Jabatan Kemajuan Islam Malaysia, Pentas Akhir Sirah Nabi Adikku Sabah fm, retrieved May 15, 2012, from http://www.islam.gov.my/.

  • Website ini sangat sesuai kepada  seluruh masyarakat untuk mengetahui aktiviti jakim yang dilakukan serta terdapat banyak maklumat berguna untuk masyarakat seperti Media, e-Jakim, Rujukan, Program & Latihan, Koleksi Digital, Muat Turun serta soalan lazim mayarakat setempat. Untuk mengetahui lebih lanjut sila layari laman website ini.


3. Ustaz Haji Hasrizal Abdul Jamil, (1997 – 2012), Saifulislam, Kuliah Bersiri: Sirah Nabi (S.A.W),   retrieved 15, 2012, from http://saifulislam.com/.

  • Website ini adalah idea penulis dalam memuatkan aktiviti-aktiviti tentang nya serta berkongsi idea tentang islam.






























0 comments:

Post a Comment